INTRODUCTIE
Dit is de handleiding voor CTA Rit Registratie. Hier vind je niet alleen uitleg over alle instellingen, maar ook hoe je snel aan de slag kunt gaan met de app. Dit blijft altijd een ‘work-in-progress’, maar wij doen ons best om de handleiding zo compleet mogelijk te maken. Heb je opmerkingen of aanvullingen, laat het dan ons even weten en neem contact met ons op.
SNEL STARTEN VOOR NIEUWE GEBRUIKERS
Ga je de app voor het eerst gebruiken of heb je deze onlangs geïnstalleerd? Check dan zeker deze snelstart gids om direct aan de slag te gaan met de meest gebruikte opties.
STAP 1: Auto toevoegen
Ga vanuit het startscherm met de knop “Beheer auto’s” naar de lijst met beschikbare auto’s. Deze lijst is nu nog leeg, dus druk op “Auto toevoegen” om een nieuwe auto vast te leggen. Vul alle velden in en vink ‘Als standaard auto’ aan. Druk op “Volgende” om de auto definitief vast te leggen.
TIP: je kunt ook buitenlandse kentekens invoeren door de kentekenvalidatie uit te schakelen met de optie: Instellingen->Kenteken validatie.
STAP 2: Locaties toevoegen
Ga vanuit het startscherm naar “Beheer locaties” en druk op “Locatie toevoegen”. Om een locatie toe te voegen op basis van de huidige locatie, klik dan op “Automatisch locatie bepalen”. Voor het toevoegen van een adres die zich niet op je huidige locatie bevindt, kun je de optie “Wijs locatie aan op map” aan gebruiken. Selecteer hier de locatie op je kaart en het adres wordt automatisch opgehaald.
Adressen die handmatig worden ingevuld zonder één van de twee bovenstaande opties te gebruiken, kunnen niet automatisch worden herkend, er is immers geen fysieke locatie bekend. Dit is te zien de witte satelliet rechts bovenin het scherm. Als hier een rood kruis doorheen staat, is er geen fysieke locatie bekend voor dit adres.
Voeg voor nu alleen uw thuisadres en eventueel werkadres in. Alle overige adressen kunt u ook bij aanvang of bij aankomst van de rit invoeren.
TIP: je kunt ook buitenlandse postcodes invoeren door de postcodevalidatie uit te schakelen met de optie: Instellingen->Postcode validatie.
STAP 3 (OPTIONEEL): Automatisch starten van een rit
Om een rit automatisch te kunnen starten zodra er verbinding wordt gemaakt met een bluetooth apparaat, die je de volgende instellingen goed te zetten:
- Ga in de app naar Instellingen->Bluetooth
- Klik op ‘Kies BT apparaat’
- Selecteer hier de apparaten/carkits die je wilt gebruiken om de app automatisch te starten
- Zet de optie ‘Auto start bij BT verbinding’ aan.
- Zet daarna de optie ‘Automatisch rit starten’ aan.
- Ga terug naar het startscherm.
- Kies de optie ‘Beheer auto’s’ en selecteer de auto.
- Kies onderaan het BT apparaat/carkit die bij deze auto hoort
- Selecteer ‘Als standaard auto gebruiken’ en druk op ‘Volgende’ om de gegevens op te slaan.
- Ga naar ‘Instellingen’ en zet de optie ‘Gebruik adres vorige rit’ aan (staat standaard al aan).
De app kan nu, mits alle gegevens bij aanvang van een rit door de app automatisch bepaald kunnen worden, automatisch een nieuwe rit starten.
STAP 4: Nieuwe rit starten
De eerste rit gaan we handmatig starten om alle schermen van de rit bewust te doorlopen.
- Start handmatig de allereerste nieuwe rit met de knop ”Nieuwe rit” vanuit het startscherm.
- Kies voor de optie “GPS ondersteuning gebruiken”. Deze optie legt niet alleen de route vast, maar zorgt er ook voor dat veel gegevens automatisch ingevuld kunnen worden aangezien de GPS locatie gebruikt kan worden.
- Nu wordt het vertrek scherm getoond. Ga naar het adresboek om de vertreklocatie uit het adresboek te selecteren, of voer direct een nieuw adres in met de knop “Adres toevoegen”. Dit is alleen in de allereerste rit een noodzakelijke handeling. In de volgende ritten wordt automatisch het vertrekadres ingevuld op basis van het aankomstadres van de vorige rit. De auto is al automatisch geselecteerd. In veel gevallen zul je geen wijzigingen maken in dit scherm. Als de rit automatisch gestart wordt, dan zal dit scherm sowieso worden overgeslagen.
- Druk op “Volgende” om de rit te starten.
- Nu kun je gaan rijden en tegelijkertijd een aantal gegevens van de rit inzien, zoals bijvoorbeeld de snelheid, afgelegde afstand, maar ook de kwaliteit van het GPS signaal.
- Bij aankomst druk je op “Einde rit”.
- Eerst zal de app je adresboek controleren of er een adres uit het adresboek binnen een straal van 500 meter bekend is. Zo ja, dan wordt het adres automatisch ingevuld. De kilometerstand wordt automatisch berekend op basis van de rit afstand. Zo nier, dan kun je eenvoudig een nieuw adres invoeren, of zelfs automatisch laten bepalen.
- Er kan een afwijking zijn tussen de km stand van de auto en die van de app. Dit komt omdat de auto of de GPS metingen afwijken van de daadwerkelijk afgelegde afstand. Normaal gesproken zal dit niet veel zijn, maar er zijn automerken die behoorlijk afwijken van de daadwerkelijk afgelegde afstand. Controleer en corrigeer zo nodig dus de km standen.
- Druk op “Opslaan” om de rit te bewaren.
- Gefeliciteerd, je hebt zojuist de allereerste rit vastgelegd! Bekijk deze terug met de knop “Rit geschiedenis” op het startscherm.
ALLE INSTELLINGEN
Correctiefactor
UITLEG PER SCHERM
TODO: beschrijving van alle schermen met screenshots
Beginnen met een nieuw jaar
Ga je een nieuw jaar in en wil je weer met ritnummer 1 starten? In principe is ieder ritnummer in de app uniek, dit houdt in dat je niet direct het ritnummer kunt resetten. Toch is hier een handige oplossing voor bedacht. Als je de volgende stappen doorloopt, kun je de registratie weer vanaf rit 1 beginnen.
- Start de app.
- Maak een database backup:
- Ga naar Instellingen->Database beheer.
- Maak een database backup met de optie “Backup database“, of gebruik 1 van de cloud backup opties.
- Zorg dat je het aangemaakte bestand veilig op een externe locatie bewaart, zoals bijvoorbeeld je computer. Dit bestand bevat alle gegevens die je in de app hebt vastgelegd, namelijk: Locaties, Auto’s en natuurlijk de ritgegevens.
- Ga terug naar het startscherm en maak een Excel export vanaf de eerste tot de laatste rit. Bewaar ook deze Excel export op een veilige externe locatie.
- Nu gaan we alle ritten van het afgelopen jaar verwijderen zodat er geen enkele rit meer in de app opgeslagen staat. Ga naar Instellingen->Database beheer en kies voor de optie Verwijder ritten jaar. Volg de instructies op het scherm om de ritten van de voorgaande jaren te verwijderen. Let op, je verwijdert ALLE ritten in de app, dus zorg dat je de eerder gemaakte backup goed bewaart!
- Nadat alle ritten zijn verwijderd, ga je weer naar Instellingen->Database beheer en kies je voor de optie Ritten hernummeren. Het eerstvolgende ritnummer zal nu weer 1 zijn. De optie voor het hernummeren kun je ook gebruiken als je al ritten in het nieuwe jaar hebt geregistreerd. De ritten worden dan opnieuw genummerd op basis van de vertrekdatum.