Wat is het verschil tussen de free en de full versie?
Tussen de free en de full versie zit in het gebruik vrijwel geen verschil. Er zijn in de free versie slechts een paar restricties:
- De export functie naar Excel heeft in de free versie een limiet van maximaal 10 ritten. Je kunt wel onbeperkt ritten blijven registreren.
- De free versie heeft geen mogelijkheden om de data als backup op te slaan.
- De free versie heeft geen Dropbox ondersteuning.
Hoe kan ik de gegevens uit de free versie overzetten naar de full versie?
Na aanschaf van de full versie kun je eenmalig alle ritgegevens (inclusief auto’s en adressen), overzetten naar de full versie. Dit kan met een speciale unlock code. Hiermee kun je alle gegevens uit de free versie opslaan op je toestel in één bestand. Dit bestand kun je weer inladen in de full versie. Instructies:
- Start de FREE versie
- Klik op ‘Instellingen
- Klik op ‘Database beheer’
- Klik op ‘Backup database’
- Klik op de knop ‘Overzetten’
- Er wordt nu gevraagd om de unlock code aan te vragen. Deze heb je nog niet dus klik op ‘Aanvragen’
- Nu wordt de standaard e-mail client op je telefoon gestart, waarschijnlijk gmail.
- De email bevat de applicatiecode die ik nodig heb om je een unlockcode te sturen. Als wij de email hebben ontvangen sturen wij de bijbehorende unlock code.
Voer na het ontvangen van de unlock code de volgende stappen uit:
- Start de FREE versie
- Klik op ‘Instellingen
- Klik op ‘Database beheer’
Klik op ‘Backup database’ - Klik op de knop ‘Overzetten’
- Voer nu de volledige unlock code in
- Als het goed is krijg je een scherm te zien waar je de gegevens uit de FREE
versie op je telefoon kan opslaan. Nadat je dit gedaan hebt kun je dit bestand weer importeren in de FULL
versie via ‘Database terugzetten.
Welke permissies zijn nodig en waarom?
Uitleg voor de benodigde permissies:
Locatie (Altijd toestaan): de app gebruikt de locatie om de ritgegevens geautomatiseerd vast te kunnen leggen. Deze permissie dient op ‘Altijd toestaan’ ingesteld te worden omdat Android apps als niet-actief beschouwd zodra deze naar de achtergrond worden verplaatst. In het geval van deze app betekent dit dat zodra je gaat bellen of een andere app opent, de app zou stoppen met het opnemen van de rit. Daarbij geldt dat als je de app niet gebruikt, deze ook geen gegevens verzamelt.
Meer over de locatie in de background kunt u lezen op deze website: https://developer.android.com/training/location/background
Bestanden en media: de app biedt de functie om lokaal database backups of Excel exports op te slaan. Hierbij is toegang tot het bestandsysteem nodig.
Contacten: benodigd om adressen uit de contacten lijst te kunnen importeren in de app. Omdat deze permissie gebruikt wordt moet de app ook de permissie READ_CALL_LOG inschakelen, deze wordt verder niet gebruikt in de app.
Bluetooth: benodigd om automatisch ritten te kunnen starten en afsluiten door middel van een bluetooth connectie met de carkit van uw auto.
Als ik een nieuw toestel krijg, moet ik dan de app opnieuw kopen?
Nee absoluut niet, je hebt immers al betaald! Je kunt alle apps die je eerder hebt gekocht kosteloos opnieuw downloaden mits je hetzelfde Google account koppelt aan de Google Play store. Gekochte apps zijn immers gekoppeld aan je Google account en niet aan je toestel. Als dit niet naar behoren werkt kun je het beste Google benaderen, zij beheren het volledige verkoopproces. Soms will het ook wel eens helpen op de cache van de Google Play store te verwijderen en je toestel opnieuw op te starten. De account instellingen kun je op de volgende manier controleren: https://support.
Ik krijg een nieuw toestel, hoe zet ik de gegevens over?
Je kunt alle gegevens gewoon meenemen naar je nieuwe toestel. Als je hetzelfde Google account koppelt aan de Google Play store, kun je de app kosteloos opnieuw downloaden. Daarna kun je met dit stappenplan de gegevens overzetten.
- Start de app op je oude toestel
- Klik op ‘Instellingen
- Klik op ‘Database beheer’
- Klik op ‘Backup database’ (of de Dropbox/OwnCloud optie)
- Sla het bestand op de interne opslag van je toestel op (bij voorkeur: /mnt/sdcard/Download/)
- Kopieer dit bestand naar je nieuwe toestel
- Start de app op je nieuwe toestel
- Klik op ‘Instellingen
- Klik op ‘Database beheer’
- Klik op ‘Database terugzetten’
- Kies het backup bestand en alle gegevens worden weer ingeladen
Heeft de app het keurmerk voor Rit Registratie Systemen?
Dit is helaas niet mogelijk. Op dit moment kunnen alleen leveranciers een Keurmerk krijgen waarvan het RRS herkenbaar en eenduidig gekoppeld is aan het voertuig. Bij systemen waarbij de kilometerstand van het voertuig handmatig wordt ingevoerd (indirecte bepaling van de kilometerstand) is het RRS bovendien onveranderbaar gekoppeld aan het voertuig. In het geval van een App oplossing is dat niet het geval. Het Keurmerk Rit Registratie Systemen heeft aangegeven dat dit in de toekomst mogelijk gaat veranderen.
De app wordt afgesloten tijdens de rit
In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door de batterijoptimalisatie in Android. Instructies om dit uit te schakelen vind je hier.
Staat uw vraag er niet bij? Klik dan hier.